Column: Vedettegedrag is van alle tijden

Na een kerstvakantie waar menig amateurvoetballer zich weer te goed heeft gedaan aan de (alcoholische) versnaperingen van moeders en de rest van de familie is het weer tijd om in de pen te klimmen. Ten eerste wil ik u namens de redactie het beste wensen voor 2019, dat het maar weer een mooi jaar mag worden voor een ieder. We beginnnen 2019 wel goed door gelijk de arrogante mannetjes ook wel doorzichzelf vedettes genoemd goed onder de graszoden te trappen.

Een column is wel zo eerlijk wanneer je de mening van een ieder meeneemt in het schrijven, alleen doen we dat in dit geval niet. Die mannetjes die zichzelf vedettes noemen praten alleen maar over zichzelf dus daar had ik weinig zin in. In veel gevallen is arrogantie op het voetbalveld onstaan door de onzekerheid van jongens, daardoor gooien ze vaak maar een grote bek op waardoor ze heel zeker lijken. Daar kan ik als columnist mijn eigen ook zeker in herkennen.

De vedette trekjes van een speler laat zich vaak op verschillende momenten blijken in een wedstrijd. Zo kennen we allemaal wel het momentje dat een medespeler van ene Ronaldo scoorde en meneer daar toch wat minder goed mee om kon gaan.

Cristiano volgens mij deden wij nog steeds aan een teamsport, kan zijn dat het misschien wel wat veranderd is bij Real Madrid met al die Galacticos. Maar wij hebben ook zeker de voorbeelden bij v.v. Drienerlo, waarbij mensen graag voor eigen succes gaan. Er schijnt zo’n spits bij v.v. Drienerlo rond te lopen die in de lagere elftallen speelt die dat graag doet, uit respect voor de spits noemen we hem niet bij naam.

Maar het vedette gedrag van sommige jongens gaat ook verder dan het niet juigen bij goals van mede spelers. Zo zijn er ook jongens die bij v.v. Drienerlo nog wel eens moeite lijken te hebben met tijdstippen voor het aanwezig zijn van wedstrijden. We kennen menig speler wel bij v.v. Drienerlo die op het laatste moment aan komt kakken op het trainingsveld en zo de warming-up lekker over kan slaan. Wat moet je dat een heerlijk gevoel geven toch?

Een belangrijke les in deze zoals wij nuchtere boeren in het oosten van het land dit noemen is blijf gewoon lekker je zelf. Wij raken niet onder de indruk van die rare trekjes van mensen die denken fantastisch te zijn, maar in sommige gevallen beter als ballenjongen kunnen fungeren.

2019-02-01 15:22:22
2019-02-01 15:37:07